V súvislosti s rozširovaním koronavírusu na Slovensku a postupnými bezpečnostnými preventívnymi opatreniami sme sa aj my rozhodli zaujať stanovisko, v ktorom by sme vás radi informovali o nasledujúcich dňoch a týždňoch a vývoji diania pri organizovaní eventov.
Koronavírus zasiahol eventový priemysel viac, ako sme čakali
Asi nikto z nás by ešte začiatkom marca nepredpokladal rapídny vývoj situácie ohľadom koronavírusu a následné kompletné zmrazenie eventového trhu, ktoré spustilo reťazovú reakciu do ďalších odvetví. Zo začiatku išlo o rušenie medzinárodných výstav a veľkých podujatí, ktoré malo vplyv hlavne na veľké rentalové medzinárodné korporácie a produkčné skupiny. Dnes sa už situácia dotýka aj lokálneho Dja, ktorý hráva svadby pre 50 ľudí.
Problémy na oboch stranách
Po zrušení najsledovanejšej motorshow v Ženeve iba 3 dni pred jej otvorením pre novinárov zostali na výstavisku takmer dokončené stánky automobilových značiek. Straty, ktoré investovali firmy do svojich prezentácii sú vysoké, nakoľko väčšina nákladov je spojená s výrobou a montážou samotného stánku a všetky práce boli už takmer hotové. Organizátor podujatia sa rozhodol vrátiť peniaze za dopredu zakúpené lístky. Podobná situácia nastala aj v prípade veľkých festivalov ako je napríklad Tomorrowland winter edition, ktorý nechal sedieť doma takmer 15 000 party people.
Problém nie je len v tom, že rentalové a produkčné firmy majú plné sklady techniky na ktorú padá prach, ale aj vo veľkých stratách samotných organizátorov. Refundovanie lístkov a rušenie kontraktov s veľkými umelcami dostáva tieto agentúry do existenčných problémov. To sa prejaví v nasledujúcom období hlavne na kvantite.
Neprežijú najsilnejší, ale tí, čo sa prispôsobia
Pamätáte sa známy príbeh neslávneho konca firmy Kodak? Firma jednoducho podcenila nástup digitálnej fotografie a stále verila klasickému filmu. O pár rokov neskôr už bolo ťažké dobehnúť pokrok konkurencie a firma už dávno stratila svoju líderskú pozíciu na trhu a dnes je na pokraji bankrotu.
Súčasná situácia na trhu dáva možnosť vidieť veci pod iným uhlom. Koronavírus presunul divákov z akcií do domáceho prostredia pred tablet, počítač alebo televízor. Mercedes zareagoval veľmi rýchlo a všetky svoje premiéry vozidiel, ktoré sa mali odohrať na ženevskom autosalóne, sprostredkoval online pomocou živých prenosov na sociálnych sieťach. Toto je výborný príklad adaptácie na súčasný stav.
Prichádza obdobie kedy sa budú konferencie alebo predstavenia produktov odohrávať vo virtuálnom prostredí s minimálnym priamym kontaktom ľudí. Aktuálne technológie v audiovizuálnej oblasti nám dávajú možnosti ako sprostredkovať rozhovor viacerých ľudí v takmer reálnom čase s kvalitným zvukom aj realistickým obrazom. Celý tento rozhovor môžu sledovať tisícky ľudí zo svojich domov a súčasne sa do diskusie zapájať otázkami alebo hlasovaním napríklad cez aplikáciu Sli.do.
Aktuálne možnosti spracovania grafiky a real-time obrazového renderingu môžu vytvoriť pre diváka virtuálne prostredie do ktorého sa vloží reálny obraz speakrov a účinkujúcich a získate tak dojem, že sa všetko odohráva na jednom mieste. Možnosti produkčných štúdií sú dnes naozaj rozsiahle a my Vám ponúkame možnosť realizovať vaše nápady v našom video štúdiu.
Nechcem si tu teraz nasadzovať ružové okuliare, že eventový priemysel zachráni video streaming a virtuálna realita. Určite čaká v tomto segmente každú firmu a každého freelancera ťažké obdobie. Bez toho, aby sme sa neporozhliadli po ďalších možnostiach ako osloviť klientov a ponúknuť im alternatívne cesty, bude naše prežitie na trhu oveľa náročnejšie.
Bonusový čas?
Najhoršie čo môžeme v aktuálnom období robiť je vyčkávať so založenými rukami, kým sa zlepší situácia. Určite sa nám všetkým najbližších niekoľko týždňov dostane oveľa viac voľného času ako sme predpokladali. Okrem rozhliadnutia sa po nových možnostiach na trhu je toto ideálny čas vytiahnuť všetky staré odložené úlohy a resty a posunúť veci ďalej.
Teraz je ideálna šanca zamyslieť sa nad efektívnym chodom firmy, vypracovať postupy, zjednotiť systémy, spraviť revízie... jednoducho všetko to, čo sme odkladali slovami "keď bude čas".
V Amerike začínajú veľké rentalové firmy organizovať webináre a online školenia pre freelancerov a svojich zamestnancov a využívajú tento čas pre posilnenie vedomostí a nabratie "skills".
Všetky tieto kroky sa vám určite zúročia, keď prehrmí celá kríza a veľké množstvo eventov sa presunie na hektické jesenné obdobie.
Tomáš Forgáč
Executive director